top of page

Rondreis door paradijselijk Maleisië

5 januari t/m 20 januari 2023 hebben wij een prachtige rondreis gemaakt met Paul en Evelyn (broer Tom en schoonzus). Evelyn had al maanden van de voren de reis uitgestippeld en werkelijk pareltjes van locaties gevonden.

Dag 1: Kuala Lumpur

We komen aan in Kuala Lumpur na een behoorlijke lange reis vanuit Yantai. Door annuleringen vertrekken we al een dag eerder maar dan blijkt op dag van vertrek dat de vlucht is vertraagd naar de volgende ochtend. We hebben snel nog een hotel op het vliegveld geboekt zodat we niet acht uur lang in de nacht op het vliegveld moeten hangen.

Doordat we een dag eerder zijn treffen we ook nog Niels en Maaike (zoon/vriendin) van Paul en Evelyn. Zij zijn aan het backpacken door Azië.

De eerste activiteit staat al gepland dus niks ffe bijkomen gelijk actie! Daar voelen wij wel wat voor…. want rust roest. We wandelen naar Mike Bikes voor een fietsfoodtour…..

Dat is aan ons wel  besteed ;-).

Op een leuke manier de stad verkennen en bij diverse restaurantjes lekkere lokale gerechten proberen. We fietsen naar Chinatown, Little India en de food market. We fietsen onder andere langs Independence Square, de petronas twin towers, de oudste moskee Masjid Jamek waar twee rivieren samen komen en de Merkeda 118. De totale fietstocht is ongeveer 8 km.

Poseren voor de Merkeda 118 met 678,9 meter is het architectonisch het op een na hoogste gebouw ter wereld. De naam betekent in het Maleisisch: onafhankelijkheid of vrijheid.

Als je haar maar goed zit....

De Petronas Twin Towers

De dag afgesloten met een glaasje wijn op de kamer bij Evelyn en Paul alhoewel het niet laat wordt na zo’n lange reis…moe maar voldaan gaan we slapen.

Dag 2: Taman Negara, Pahang

We gaan met de auto naar het oudste tropisch regenwoud van Maleisië. Volgens Unesco is Taman Negara met meer dan 130 miljoen jaar oud een van de oudste regenwouden op het schiereiland Maleisië. Het is het derde oudste regenwoud ter wereld.

We hebben mazzel want het park is tot een aantal dagen daarvoor gesloten geweest vanwege hevige regenval. De stroming van de rivier is enorm. We worden met onze bagage met een bootje aan de overkant afgezet.

Het blijft maar regenen maar dat gaat ons er niet van weerhouden enorm te genieten van al het mooie wat de jungle biedt.

De houten huisjes op het park zijn enig, sober maar heel gezellig!

We maken een nachtwandeling onder begeleiding van een gids en zo waar is het even droog. We zien een wandelende tak, klein slangetje, behoorlijke spin, schorpioenen en lizards.

Wist je dat het wandelende tak vrouwtje na het paren het mannetje opeet…

Dag 3: Taman Negara, Pahang

We vertrekken na het ontbijt. Het is nog droog. Wat is het park toch schitterend.

We gaan Teresek Hill beklimmen en gaan de Canopy tour doen. We moeten flink klimmen via merendeel trappen. De luchtvochtigheid is uiteraard heel hoog dus het is flink transpireren..

Uiteindelijk komen we bij zes touwbruggen aan... vijftig meter boven de grond en boven de toppen van de bomen is het een ware belevenis. Ondanks hoogtevrees het wel gedaan.

Vervolgens gaan we nog hoger voor een prachtig uitzicht....jammer jammer jammer, te veel bewolking. De hike was maar acht km maar met 344 meter trap omhoog best pittig. Mijn schoonzus Evelyn had nog een bloedzuiger aan haar been... en later was ik ook de klos.

Het tropische regenwoud doet zijn naam eer aan... Een uur per dag is het droog. In de middag hevige regenval waardoor het water te snel stijgt. Daardoor gaat onze boottocht en het zwemmen niet door.

Morgen nog een kans. Een geweldige belevenis, schitterend park... dus we maken mooie herinneringen.

Dag 4: Cameron Highlands

We hebben heel vroeg de wekker gezet. Ochtend stond heeft goud in de mond... vroeg opgestaan om wilde dieren te spotten tijdens zonsopgang...Wij nemen een thermoskan heet water mee en wat oploskoffie. Heel langzaam wordt het lichter….. heel in de verte een hert maar dat was het dan ook…..

De activiteit van gisteren kan door het hoge water nog steeds niet doorgaan. Na het ontbijt vertrekken we richting Cameron Highlands. De route is schitterend. Veel haarspeld bochten en prachtige vergezichten. Langs de weg wel heel veel palmboom plantages. Laten we hopen dat hier geen regenwoud voor is gekapt…. We gaan van een houten hutje nu naar een 5* hotel.

We gaan het stadje in en eten een scone bij het beroemde Lloyd’s cafe.

In dit gebied zijn veel aardbeienkwekers waar je zelf ook aardbeien kan plukken. We plukken wat aardbeitjes, want "zomerkoninkjes" kan ik niet weerstaan.

‘s Avonds eten we bij een Brits restaurtant/hotel. Heel smaakvol ingericht en vooral belangrijk het eten was heerlijk!

Dag 5: Cameron Highlands

Cameron Highlands staat bekend om de theeplantages. We bezoeken eerst de Cameron Valley Tea plantage.

We hebben nog wel veel regen maar desondanks zijn de theeplantages de moeite waard om te bezoeken.

We zijn redelijk op tijd dus nog geen andere bezoekers. We zien hoe de plukkers aan het werk zijn. Ze knippen de theebladeren met een soort heggenschaar waar een bakje aan is vastgemaakt. Ze knippen de bladeren en gooien deze via het bakje in een rietenmand op hun rug. Het is heel zwaar werk.

We gaan door naar BOH Sungai Palas Tea Centre. Deze is een stuk commerciëler en ook een stuk drukker. We willen nog Mossy Forrest bezoeken maar het is te mistig en te veel regen.

Naast ons is er nog een jong stel uit Australië. Zij zijn wel gegaan, een wandeltocht van 5 uur naar de top. Ze waren doorweekt en zij ook nog licht gewond. Ze zijn op zoek naar een taxi maar helaas de grap taxi ( de uber in Azië) komt niet naar zo’n afgelegen gebied. We nemen ze mee en hebben een leuk gesprek en zetten ze af bij hun hostel.

Dag 6: Royal Belum

We verlaten Cameron highlands en gaan terug naar de jungle Royal Belum State Park, het oudste regenwoud ter wereld. Onderweg bezoeken we de tempels van Sam Poh Pong en de Gua Kek Look Tong in Ipoh. De tempels zijn gebouwd in een grot.

Ook hier een standbeeld van de Chinees geleerde Confusius.

Prachtige is de druipsteen in de grotten.

We checken in bij het Rainforest Belum Resort en we krijgen een upgrade. Zowel Evelyn en Paul als wij krijgen een huis met een veranda aan het water. We eten heerlijk. In het donker zijn er veel vliegende eekhoorns. Die zijn best groot en scheren laag over…. Nou dat vind ik best spannend :-) 's Avonds kijken Evelyn en ik nog even “winter vol liefde” op mijn telefoon :-) - het moet niet gekker worden.

Prachtig zwembad uitkijkend over het meer…

Dag 6: Royal Belum, Ulu Perak

We stappen op de boot voor een tour in de omgeving.

We bezoeken eerst de Orang Asli. De Orang Asli zijn de inheemse minderheden van Maleisië. ‘Orang Asli’ betekent letterlijk vertaald ‘natuurlijke mensen’ of ‘aboriginal mensen’. Er zijn in totaal 18 stammen maar omdat de taal en gebruiken zo overeenkomen worden ze gecategoriseerd in drie groepen – de Semang/Negrito, Senoi en Proto-Malays. De Semang of Negrito, die bijna de helft van de orang asli bevolking uitmaken wonen in de noordelijke delen van het schiereiland. De Senoi, de tweede grootste groep van orang asli wonen in het midden gedeelte terwijl de Proto-Malays in de zuidelijke regio te vinden zijn.

De natuur is nog steeds de belangrijkste voedselbron van de orang asli. De orang asli hebben een lange weg afgelegd sinds de dagen van dreigende slavernij. In de 18e en 19e eeuw plunderden de plaatselijke Malay- en Bataksstammen de dorpen om de orang asli gevangen te nemen en te verkopen aan slavenhandelaren. Vandaag de dag worden de orang asli meer erkend. De regering heeft zijn uiterste best gedaan om armoede tegen te gaan alsook analfabetisme bij volwassenen en kinderen.

De mensen die wij bezoeken wonen in strooien hutten maar hebben wel zonnepanelen en wifi. Gisteren was er een groep van honderd Chinezen langs geweest dus wij kregen het gevoel dat ze niet op ons zaten te wachten. Een van de vrouwen steekt haar middelvinger op naar mijn schoonzus terwijl ze gevraagd heeft om een foto te mogen maken.  Tom deelt chips uit op verzoek van de organisatie.

We kopen een beker en pijltjes in een versierde koker en schietbuis. Het valt ons op dat de bewoners alle afval gewoon op de grond gooien... volgens de gids is dit normaal. Hij vertelt dat een hele periode vrijwilligers kwamen om het op te ruimen maar dat dit gestopt is omdat het zo weer vol ligt. Het bezoek aan deze mensen geeft een dubbel gevoel.

We gaan verder met de boot. De motor hapert af en toe…. Als dat maar goed gaat.

We doen een behoorlijk zware klim naar een prachtige waterval.

De klim was zeker de moeite waard, blij dat ik het gedaan heb!

Vervolgens gaan we naar nog een andere waterval waar we gaan zwemmen.

Verfrissende natuurlijke douche....

Na de lunch doet de motor het helemaal niet meer.  We liggen in een gebied waar de telefonisch ook geen bereik hebben. De begeleider blijft het proberen waardoor de motor verzuipt….. Er zit niks anders op dan te wachten tot er een boot langs komt. Eindelijk komen er twee boten aan met Orang Asli vissers en ze stoppen. Een van onze gidsen maakt de boot vast en de ander stapt op de boot bij de visser zodat hij hulp kan gaan halen.

Uiteindelijk worden opgehaald door een andere boot. Wat een avontuur weer J

Voordat we naar George Town vertrekken gaan Tom en ik nog even op een bamboe vlot roeien… we hebben het droog gehouden :-).

Dag 7: George Town

We vertrekken naar George Town. Als we de stad inrijden zien we kleine straatjes met karakteristieke huisjes. Het is echt een stad met vele verschillende culturen en dat zie je terug in de restaurantjes.

We wandelen door little India, Armeense wijk en Chinatown. Er zijn veel muurschilderingen wat het beeld van de stad zeker opfleurt.

We bezoeken de Jetty’s. Dit is een compleet dorp op palen boven het water waar Chinees-Maleisische nederzettingen gebouwd zijn. In de 19e eeuw kwamen veel Chinese immigranten naar Maleisie. Om hun kansen te vergroten werden er clans (gilden) opgericht, zodat men samen beter kon overleven in de nieuwe leefomgeving, zonder hun gebruiken en tradities te verliezen. Naar de Clan Jetties in Georgetown werd jarenlang niet omgekeken, tot op een bepaald moment de waarde van deze prachtige community werd ontdekt. Inmiddels is het uitgegroeid tot een populaire maar vooral indrukwekkend.

We drinken nog een cocktail op het dakterras van het hotel.

Tom en ik gaan nog wat eten bij de Thai.

We sluiten af met een drankje bij Mickes place een bar met live muziek in “love lane” het uitgaansgebied van George Town.

We gaan George Town verder verkennen en we bezoeken de Kek lok Si tempel.

We kopen kaartjes voor het Kuan Yin Statue (Goddes of Mercy).

Naast het gigantische beeld heb je een prachtig uitzicht over de stad.

We wandelen daarna naar beneden en nemen een taxi naar het Hin Bus depot. De taxichauffeur vraagt waar we vandaan komen en of we mee willen zingen. Hij selecteert westerse popliedjes en we zingen uit volle borst mee. Heel erg grappig. Bij het Hin Bus depot treden artiesten op verhandelen kunstenaars hun waar en kan je tweedehands kleding kopen.

We drinken wat en gaan daarna naar de Blue Mansion.

De Blue Mansion  was o.a. het decor voor de oscar winnende film Indochine met Catherine Deneuve en Crazy Rich Asians.

De eerste eigenaar Cheong Fatt Tze, een chinees had het van waterdrager geschopt naar hoge minister en heeft het huis laten bouwen. Het hele huis was ingericht volgens de Feng Shui filosofie. Het doel van Feng shui is om onze leef- of werkomgeving zo aan te passen dat een harmonieuze stroming van Qi gestimuleerd wordt. In de Chinese filosofie draait alles om harmonie en evenwicht tussen de tegengestelde, maar elkaar complementerende krachten yin en yang.

Wat ook bijzonder is dat deze man ook de oprichter is van de oudste wijnmakerij Changyu in Yantai.

Zo is de cirkel weer rond :-). Het huis is nu in handen van een boutique hotel.

We gaan terug naar gebied rondom het hotel. Tom en ik drinken nog wat bij een foodcourt. Een komen en gaan van heel veel lokale mensen. Een hele leuke plek om even sfeer te proeven.

Dag 9: Koh Lipe (Thailand)

Vandaag reizen we naar Koh Lipe. Eerst moeten we de huurauto terugbrengen. Nergens bordjes waar je dat moet doen. Uiteindelijk heeft Paul de auto ergens neergezet met de sleutel in het dashboardkastje en een foto gemaakt waar deze stond en naar het verhuurbedrijf gestuurd. We moesten nog haasten ook want onze vlucht gaat een uur eerder maar heel bijzonder daar hebben we geen bericht van gekregen. We komen aan op Langkawi.

Daar nemen we de ferry naar Koh Lipe. We moeten onze paspoorten inleveren en bij aankomst krijgen we dit bij een loketje met wat stempels weer terug.

Na 1,5 uur varen zien we het eiland liggen. Met een longtailboot worden we op het strand afgezet.

Na ingecheckt te hebben bij het resort komen we bij het huisje….. oh wat is dat prachtig. Direct op het strand uitkijkend over de zee. Dit wordt echt genieten.

‘s Avonds eten op aanraden van Niels op het strand met een prachtige zonsondergang.

Dag 10: Koh Lipe (Thailand)

We vallen in slaap met het ruizen van de zee op de achtergrond. We slapen heerlijk en rond zonsopgang worden we wakker. We genieten van de prachtige zonsopgang vanaf onze veranda. Op eens lopen er een paar monniken voor bij.

We gaan voor Tom opzoek naar de duikschool en die vinden we. Tom gaat twee dagen duiken. Ik besluit de eerste duik dag van Tom het rustig aan te doen. Lekker een boek lezen en ik neem af en toe een duik in het zwembad. Helaas kan ik niet in zee zwemmen want er zitten giftige kleine kwalletjes. Dat is wel heel jammer want verder ziet het water er aantrekkelijk uit.

Dag 11: Koh Lipe (Thailand)

Tom gaat nog een dagje duiken. Ik ga met Paul en Evelyn een snorkeltour doen. We gaan naar de binnen en de buiten eilanden. We hebben een privétour met lunch, dat is best heel fijn.

We snorkelen eerst bij Dong eiland. Je ziet daar prachtige koraal, anemonen, Nemo visjes etc. Prachtig is het. Daarna gaan we van boord bij Monkey Bay. Hier eten we onze lunch. Het is rijst met kip en groeten. Het smaakt prima. Wel is het oppassen geblazen want de aapjes zitten te loeren naar het eten.

We bezoeken daarna Black Stone Island en we gaan naar Jabang eiland.

Evelyn en Paul gaan als eerste in het water maar de stroming is zo sterk dat ze er snel weer uitkomen. Daarnaast is het water erg troebel… dus ik heb me er maar niet aan gewaagd. We bezoeken nog Angar. Daar zien we een grote school springvisjes… wat een machtig mooi gezicht is dat.

Wat heel vervelend is dat mijn Samsung niet tegen het vochtige weer kan en de melding geeft dat er vocht in zit. Op een gegeven moment gaat de telefoon niet eens meer aan…. Stress alom want deze telefoon heeft de beste camera… maar ja het is niet anders.

We gaan te water maar ook hier is het van korte duur want er zitten heel veel kwallen die ons te grazen nemen. De gids plukt voor ons wat bladeren en die moeten we over onze kwallenbeten wrijven en dat werkt nog ook. Het geeft een stuk verlichting. We eten heerlijk bij een restaurantje in een straatje met leuke winkeltjes.

Morgen verlaten we Thailand en gaan we terug naar Maleisië

Dag 12: Langkawi

We verlaten Thailand en gaan met de ferry naar Langkawi. We moeten bij de immigratie onze paspoorten inleveren en die krijgen we aan boord weer terug. We komen aan in Langkawi nemen een grab (soort uber) naar het resort. Wat een geweldig resort weer. Het resort heeft allemaal unieke houten huisjes. We krijgen echt een geweldig groot mooi huis. Het is heel authentiek ingericht. Gelukkig doet mijn telefoon het weer wat wel heel fijn is.

Het zwembad ligt in een vijver met prachtige waterlelies.

‘s Avonds gaan we naar het strand, eten een hapje bij beach cafe Yellow.

De groene lampjes zijn allemaal vissersbootjes. Heel bijzonder gezicht.

Dag 13: Langkawi

We huren een scooter en gaan het eiland verkennen.

We stoppen als eerste bij de bekende Sky Bridge waarbij je met een van de steilste kabelbaan ter wereld naar boven gaan.

De Sky bridge is 125 meter lang en hangt 700 meter boven de grond. Ik had geen last van mijn hoogtevrees, wat weer mooi is meegenomen.

Na de Sky bridge gaan we naar de “Seven Wells. We nemen een steile lange trap en komen bij de waterval. Deze ziet er uitnodigend uit…. na al dat gezweet en geploeter door het traplopen.. We nemen een plons in het koele water. Heerlijk.

Ik besluit om van de natuurlijke glijbaan af te gaan, nooit het kind in jezelf verliezen :-)

Daarna gaan we naar het Noorden, naar Tan Jung Rhu beach. Paul en Evelyn rijden wat harder dus we zeggen we zien jullie daar wel…… Nee dus, we hebben ze niet meer gevonden.

Na een een duik te hebben genomen op het strand gaan we terug naar het resort…..Dat is wel een uitdaging geworden want de telefoon van Tom is leeg….. Gelukkig hadden we wel wat screenshots gemaakt van de route maar het was toch behoorlijk zoeken…. Als we terug zijn bij het resort zijn Paul en Evelyn bij de beachbar “Hidden”. Door een miscommunicatie treffen we ze daar niet. Tom en ik gaan bij een heel lokaal eten. Ze hebben daar lokaal Maleisisch eten…. Het zat ook vol met de lokalen dus dan weet je het wel……het was heeerrrrrlijkkkkk. Ook dit was weer een dag om in te lijsten…

Dag 14: Langkawi

Helaas is dit voor ons de laatste dag van de vakantie. We blijven relaxen bij het zwembad.

We lunchen bij het resort. Heerlijk Maleisische nasi.

’s Avonds trakteren we Paul en Evelyn op diner bij het restaurant Cliff met een geweldig uitzicht. Wat is dit een geweldige vakantie geweest! Nogmaals hulde aan Evelyn die echt een geweldige reis heeft uitgestippeld!

Dag 15/16: Shanghai & Yantai

We vliegen terug naar Shanghai waar we overnachten. De volgende dag vliegen we naar Yantai waar ons een verrassing te wachten stond. Bij vertrek was het niet zo koud en omdat we naar de tropen gingen hebben  we zomerkleding aan met wel wat laagjes….. In Shanghai was het -5 met een straffe harde koude wind…. Niet heel fijn als je een tijd in je zomerkleding op de shuttlebus moet wachten om naar je hotel gebracht te worden. Bij aankomst Yantai is het nog mooier…..  We komen aan met de trein in Yantai….

Geen taxi te krijgen vanwege een heftige sneeuwstorm. Met onze koffers en zomerkleding trotseren we de kou….. tot we na een 15 minuten toch een taxi in kunnen stappen…..

Wat een avontuur hebben we beleefd, mooi herinneringen gemaakt voor altijd!